tirsdag 15. mars 2011

Tausa

(Gjør oppmerksom på at eg har forandra både stedsnavn og navn på personer som er involvert i dette innslaget.Dette av respekt for disse menneskene.)

Eg var rimelig skjelven da eg sto ved fergeleiet på Skagstad og venta på at noen skulle komme å møte meg.I konfirmasjonsutstyret og med lett tupert hår.

Da stoppet det en mann foran meg og presenterte seg.Han hadde topplue (han var forut for sin tid!) og virka hyggelig.Pekte på et hus like ved og fortalte at det var dit eg skulle.Ja,da var det bare å samle sammen bagasje og roe ned nervene.Eg var framme...

Det tok bare noen få minutter innen vi ankom huset og der venta frua på meg.Eg vil tro de begge var ca 50 år og eg registrerte at frua var dårlig "til beins".Ho var hyggelig,men virka litt "streng" syntes eg.Mannen forsvant og eg fikk servert mat og kaffe mens ho forklarte litt om denne jobben.

Det viste seg at frua jobbet på postkontoret (i etasjen under) og nå skulle eg ta over matlaging og stell av hus.Og det var et helt annet hus enn det eg var vant med hjemme på Aldra.Det var en leilighet de bodde i - i etasjen under var det post og butikk.Butikken var det familien som eide.

Eg syntes stua var veldig fin.Her var det lenestoler og tror også sofa.Det var et svært gulvteppe og fine bilder på veggene.Spesielt husker eg et STORT bilde av husets eneste datter som brud,samt et annet av henne og mannen.De bildene var utrolig vakre...

Ellers var det alt mulig av elektrisk utstyr,ting eg ikke var vant hjemmefra.Kjøleskap,vaskemaskin,støvsuger og miksmaster.Kjøkkenet var egentlig ganske lite når eg tenker på hvor mye folk som spiste i det huset - men det vil eg komme tilbake til...

Frua orienterte meg videre om at eg skulle bo på hybel (ikke i samme huset) og det syntes eg jo hørtes spennende ut.Arbeidtiden ville bli fra halv 9 til 18 ,og eg ville få fri på søndager.Dette var i begynnelsen av 60 - tallet.Kvinnefrigjøring var på den tiden et fremmedord og det samme gjaldt arbeidstid.Eg syntes alt så langt hørtes greit ut,men var ikke så høg i hatten når eg tenkte på HVORDAN eg skulle klare å utføre de arbeidsoppgavene eg ble tildelt!Eg hadde ALDRI laget en middag på egen hånd og heller ikke hatt ansvar for totalt renhold - ville eg klare det?

Eg ble - i løpet av dagen - anvist til hybelen min.Eg skulle i første omgang bo hos et ektepar med unger som var litt yngre enn meg.Maten skulle eg få på arbeid så eg trengte bare et sted å sove og stelle meg.Eg husker veldig lite hvordan dette hybellivet fungerte,men det tok bare to,tre uker før eg fikk en bedre hybel i et stort hus like ved arbeidsplassen min.Dette var et hus denne fam. eide og det var flere både hybler og leiligheter der.Og INGEN som passet på hva vi foretok oss ...

Dette var en START på en ny periode i mitt unge liv.Eg vil etter hvert prøve å beskrive hvordan eg opplevde denne perioden .........




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar