onsdag 23. mars 2011

En utrolig skjebne


Eg fikk aldri møte noen av mine besteforeldre.Dessverre hørte eg ikke skikkelig etter i den de ble snakket om mens foreldrene mine levde.Det er mormors skjebne som rører meg aller mest - og eg har funnet fram til NOE i gamle papirer.

Hanna Larsdatter var født på Inndyr i Gildeskål i 1888..Hun ble gift med Edvin fra Vågan i Skjerstad i 1909 og de fikk følg. barn

Ester Hansine - 1910
Martin Albert - 1911
Charles Ingvald - nn
Johanna Marie - nn

I 1916 døde hennes mann,Edvin.Da hadde ho altså 4 barn mellom 6 - nn alder.Det sies at han druknet og ho har skrevet dette om det i ei minnebok :

"Med tak til Gud kommer jeg særskilt i hu i dag at min kjære papa og mand døde i troen paa Jesus Kristus hvis blod renser fra al synd.Velsignet være deres minde".Minneordet er myntet på hennes far og mann som ble borte i samme ulykke.

Bestemor ga ikke opp.Hun giftet seg på nytt med Jonas.Som ble min bestefar.De fikk også 4 barn.

Anna Josefine - f.1923
Edit Selma Adeleide - f.nn
Åse Marie - f.nn
Jona Andrea Halfrid - f.1929

Historien slutter ikke her.Den nye mannen,Jonas,døde i 1929 - en måned før deres yngste datter Jona ble født..

Min utrolige bestemor var 41 år da hun satt alene med 8 barn - dog var de to eldste nå gift.Hele hennes voksne liv måtte jo være preget av sorg og savn - også for barna...

Nøden var sikkert stor, for ho gifta seg også en tredje gang.Med en mann som ifølge min mor ikke var snill med henne.Hun ble syk og mamma stelte henne der ho lå på loftet.Ingen visste hva som feilte henne...eg trur kanskje eg veit .

Mamma var 14 år når ho stelte sin mor for aller siste gang.Den siste mannen bestemor gifta seg med var det ingen av hennes barn som hadde kontakt med senere.

Etterord:
Eg har skrevet dette for at kanskje andre i slekta som ikke kjenner denne historien,kan "ha glede" av å høre hvordan det var.Videre har eg hatt et brennende ønske om å fortelle om henne.Synes også ho hadde fabelaktive navn på barna...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar