lørdag 12. mars 2011


1962


.............den våren eg venta på forleden ble kort.Full vinter igjen i baillbyen.Vi må nok bare si oss
fornøyd med hva vi får.Og vi har INGEN nød!I disse dager blir i vertfall eg klar over det.

I dag vil eg prøve å formidle litt virkelighet fra 60 - tallet.Nærmere bestemt 1962.Eg var 15 år og gikk på framhaldsskolen.Hadde allerede bodd på andre side av sundet i et år.Hos Margit og Ragnar på Haugland.Det var spennende å forlate hjemmet.Møte andre ungdommer.

Og få en ny lærer.Hans Petter Meland.Han var utrolig flink syntes eg.I dag vet eg at han kunne ikke være stort mer enn 20 år!!!!!! Og eg trur vi alle hadde stor respekt for han...

Kveldene var nå best da...ute og gikk etter veien og helt normalt å gå fra Haugland til Bratland for å treffe andre ungdommer.Og så var anløpet av lokalbåen hovedattraksjonen.Tenker på det nå at det var ungdommer i stort sett hvert eneste hus.Det var butikk både på Bratland /Haugland og mye aktivitet i nærmiljøet.Vi reiste da ikke på ferie f.eks.,men det kom feriefolk TIL bygda.Folk som hadde flytta ut og med dem nye unger.Det var ei flott tid å vokse opp i.Og vi måtte stå for underholdninga sjøl...

Denne sommeren er det 50 - årstreff for oss konfirmanter.Det betyr egentlig at det er et "treff" som rommer flere hendelser enn konfirmasjonen.Blant annet for oss som eg her har skrevet om.Eg er redd det blir for komplisert for meg å komme meg på det treffet.Det er så mye som må klaffe at eg blir nok ganske sikkert hjemme...sånn er det bare.

Våren -62 var eg både konfirmert og ferdig med framhaldsskola!!!!!!!!!! Syntes sjøl eg var voksen nok til å bestemme over meg selv og slik ble det.Eg søkte meg jobb som hushjelp i Saltendistriktet og da eg fikk jobben var eg ikke til å stoppe.Det var det eg ville.Da.Det låt eksotisk i mine ører.Hadde knapt vært ute og reist utover besøk hos tannlegen på Lurøya.Og så hadde eg vært i Bodø en gang sammen med mamma fordi eg trengte briller!Det var livserfaringen min da eg ankom vertsfamilien som hushjelpa Sylva H.Iført min turkise konfirmasjonskåpe med ei sløyfe på ryggen.Og bagasjen i ei PENT innpakka pappeske...




2 kommentarer:

  1. Vil høre mer :)

    SvarSlett
  2. Det er utrulig ka du huska, no syns e da begyn å bi spenenes

    SvarSlett