søndag 13. mars 2011


ANNO - 62

I forrige blogg skrev eg om at eg ble hushjelp.På den tiden var det et svært aktuelt yrke i startgropa for unge jenter.Men for å kunne beskrive kontrastene på denne tiden vil eg fortelle om hjemmet eg kom fra.

Hjemmet besto av mine foreldre oss fire søsken.Eg har aldri hatt besteforeldre eller tanter og onkler i nærheten.På den tiden eg nå refererer til var det ikke så vanlig å reise.Ferie var et fremmedord og det var uhørt å reise med fly.Det var bare noe vi leste om i mammas Alle Kvinner!!Eg hadde reist et par ganger med hurtigruta,men aldri med tog.Slik var det med de fleste i "utkant - Norge" og eg kan ikke huske at det var et tema å snakke om det engang.

Vi bodde i et relativt stort rødmalt hus.På loftet var det 4 loft - ett av dem var digert.Det var tømmer på veggene og hjemmelagde senger.Vi fikk elektrisitet på Aldra i 1957 og så vidt eg husker var det ikke elektrisk lys på loftet.Men du verden så mange spennende ting der var.Gjemt i esker og kister..

I underetasjen var det kjøkken,stue og 2 soverom.Kjøkkenet var lite,men det var der vi alle oppholdt oss nesten året rundt.Der var det kjøkkenbord og stoler samt en kjøkkenbenk som hadde to rom og 4 skuffer!!Ellers var det en stort svartovn som mamma bakte brød i,men eg trur vi fikk elektrisk komfyr ca.1960.På veggene i kjøkkenet var det malte plater og så hang det alltid flotte pynthåndduker der.Der var også en divan...

Stua hadde gulmalt panel.Der hadde vi et rundt spisebord med stoler,en divan og ellers EN lenestol!En flott skjenk som Anfinn hadde laget og et par skap.Det var også et svært ur som var malt sort.På veggene hang bilder av fjerne slektninger som hadde vært hos fotograf.Dessuten et flott fat som mamma og pappa hadde fått i bryllupsgave.Og så ikke å forglemme mattene.Det var fine matter i både kjøkken og stue,men rart å tenke på at stua ble brukt bare i julen og ved andre høytider.

De to siste rommene ble kalt sør - og nordkammerset!Det siste var det beste soverommet syntes vi ungan.

Ellers ble klesvasken avviklet i gangen.Først skulle hvite klær kokes i kleskokeren på kjøkkenet
og så ble skylling og øvrig vask på brett utført i gangen.

Vi hadde ikke toalett inne,men utedo i tilknytning til et nytt fjøs vi fikk på denne tiden.Harry skulle lage dohull og da brukte han et vaskefat som "modell".Glemmer ALDRI når vi måtte sitte på det DIGRE hullet å gjøre vårt fornødne.Var livredd for å ramle nedi...

Det var litt om fasilitetene i mitt barndomshjem,men når det er sagt så har eg masse gode minner om et hjem hvor det ALLTID var rent og hvor klærne var vasket og strøket til enhver tid.Det var besøk hos oss omtrent hver eneste dag.Kjerringene kom innom på ettermiddag og mannfolkan på kveldstid.Pappa satt med pipa si og prata,mens mamma strikka og holdt orden på kaffe og kaker.Det var ikke mye underholdning den gang,men du verden hvor mange diskusjona det var rundt omkring i husene.Og vi ungene satt med ørene på stilk og lytta.

Med dette som ballast skulle eg ut på reise.Med hurtigruta til Bodø og derfra med buss og ferge.Hvordan det utarta seg er en annen histore...


2 kommentarer:

  1. Spennende, ser dere for meg på Aldra- har mine minner derfra jeg også :)hører gjerne mer om reisa di

    SvarSlett
  2. Enin med ho Ingunn, nysjerig - nysjerig

    SvarSlett