onsdag 16. mars 2011

En god læremester


Frua som omtalte mannen sin som han Skagen var en utrolig flink læremester.Ho var tålmodig med meg og eg kan trygt si at det meste eg har lært om det å holde styr på et hus/hjem det har eg lært av henne.De fleste så vel på henne som en noe "brysk" dame,men ho var veldig snill.Og det hendte MANGE ganger at ho stakk til meg ei tikrone,og ba meg ikke si noe...nå er ho død for mange år siden og eg tror nok ho ville tilgitt meg nå at eg røper hennes godhet 50 år etter.

Han "Skagen" som ho kalte han hadde neppe brydd seg om det,men ho var på en måte sjefen der i huset.

Absolutt ALT av rester skulle taes vare på.Og i løpet av ei uke ble det minst EN middag av det.Eg kunne ingen ting om mat,men ho forklarte tålmodig hvordan eg skulle lage mat.Det tok ikke så lenge før eg hadde lært nok til at eg var nesten selvstendig på kjøkkenet.Vi hadde ofte fisk til middag og da renska eg opp det som ble igjen.Det ble brukt til plukkfisk eller fiskegrateng.

Det kom ofte folk fra nabobygdene for å handle i butikken.Da kunne eg få beskjed om at i dag kom det noen som skulle ha kaffe og da skulle det være vafler til.Ho hadde kopper i bondemønster og da eg sjøl fylte 50 år kjøpte eg meg slike kopper!!Og eg tenker alltid på ho når eg ser de koppene.Eg vil tro at de fleste i nærmiljøet i kommunen har blitt traktert kaffe oppe i "privaten".Og på den måten ble eg også kjent med stadig nye mennesker.

Ho var nøye med at klær skulle strykes skikkelig.Så DET kan eg.Minnes når vi skulle brette duker og sengetøy.Frua var ei svært ferm dame,mens eg var tynn som eg alltid har vært.Sånn som vi lo da vi sto å dro i hver vår ende av klærne....

Frua på Skagstad er et menneske eg aldri glemmer.Ho slet veldig med helsa,men hadde et enormt pågangsmot.Ho var dominerende og samtidig snill.Og eg ble veldig glad i henne.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar