søndag 3. april 2011

MIN FØRSTE FERIE

Sommeren - 75 traff eg Magne.Da eg hadde kjent han et par,tre uker inviterte han meg og ungene på ferie.Magne tok raske avgjørelser.Alltid.Han snudde totalt opp ned på livet mitt og da mener eg i positiv forstand.Med årene har eg skjønt at eg var ikke moden nok til å takle det - eg burde satt mye større pris på det.Men mye hadde skjedd mellom Skagstad og da vi møttes.Kanskje er det en forklaring.Det er ikke alltid vi handler like rasjonelt , men tilbake til ferien.

Magne hadde bil og en combi - camp.Det var fine greier.Et par håndgrep så var den lille tilhengeren omskapt til et romslig telt!Egentlig en suveren oppfinnelse.

Det bar avgårde med ferga til Nesna og turen gikk over Sjonfjellet og til Mo.Hans datter Torhild samt Siw og Ingunn satt i baksetet.Kulerund i auan og vi voksne satt foran og dampa sigaretta - eller kanskje rullings?Pauser med luft var det knapt snakk om.Magne likte å kjøre i den hensikt å komme fram til målet snarest mulig.Og det gjorde han...

Det var rene skjære eventyret å komme til Sverige.Storuman var målet.ALLE var fornøyd og vi handlet inn til grilling og snop til ungan.Jentene storkoste seg med bading i " Uman", og eg kan egentlig ikke huske å ha satt så stor pris på noe som denne ferien.Det var som en drøm....

I dag aner eg ikke hvor lenge denne første ferieturen med campingliv varte,men eg kan med handa på hjertet si at det var en fantastisk tur.Om kveldene ruslet vi rundt på plassen og prata med både kjente og fremmede gjester.Ungene STORKOSTE seg,og for meg var det nesten som en drøm.

Mye har endret seg siden den gang.I dag kjenner eg ingen som synes en tur til Storuman er noe å trakte etter.Ungene må helst ha seg x antall "sydenturer",det blir for ubekvemt å bo i telt - og maten kjøpes på restaurant.

Eg vet ikke om utviklinga alltid er like positiv.Litt småkrangling i bilen vil en helst unngå og det er ikke komfortabelt nok.Om eg kunne starte livet på nytt og reise på ferie i dag ville eg utvilsomt ha gjenopplevd en campingtur.Gjerne til Storuman i Sverige....




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar