tirsdag 5. april 2011




Den historien eg vil skrive ned her er velkjent,men forhåpentligvis med LITT ny vri :-) I 1957 var eg 10 år.I anledning Kong Haakons bortgang fikk vi i oppgave å skrive en "bok" om han på Aldra skole.Det som følger er mitt bidrag til oppgaven og eg har i sin helhet laget en kopi her UTEN den sensuren Karla har laga med rød penn...Håper kanskje NOEN syns det er litt artig...




KONG HÅKON 7

Prins Carl var sønn av kronprinsesse Lovise og kronprins Fredrik.Han ble født i Danmark 3.august 1872.Men hvem kunne sjønne at han skulle bli konge i Norge da?

Han hadde en bror som het Christian og to søstre som het Ingeborg og Margareta.Christian og Carl var mest sammen.De leste også leksene sammen.Fordi det ikke var andre i klassen ble de hørt i alle leksene begge to.

Da prins Carl var i 15 - årsalderen,var han en flink rytter.Det morsomste han visste var å sitte på hesteryggen.Det var skikk og bruk at den ene av de to kongelige gutter skulle gå til sjøs.Det skulle prins Carl gjøre.

Så skulle prins Christian studere.Den første gangen han var borte fra heimen var han på havet utfør kjøbenhavn.Han så ikke heimen da.Før var han vant til å være sammens med broren sin,men det fikk han ikke nå.Han fikk juling når han trengte det,likesom de andre.

Nå så prins Carl landet han skulle bli konge i.Men det ante han ikke nå.Han gikk på sjøkrigsskolen i 4 år.Han likte godt sjømannsreiser og især langreiser.I 1893 tok han eksamen og han ble utnevnt til løytnant i marinen.Men han kom ikke først inn for det om han var prins.Han ville ha det slik.Prins Carl arbeidet rolig og sindig.

(Her hopper eg over enda ei side med hans forteffeligheter og fortsettermed hvordan han - ifølge meg - traff sin Maud)

Så skulle mor og far ha sølvbryllup i 1895 og prinsesse Maud skulle være blant gjestene.Så kom prins Carl heim og skulle være heime i bryllupet.Maud og Carl drev sammen både på jakt og ellers.Slik gikk det til at de forlovet seg.Så ble de viet i London sommeren 1896.

Høsten etter var de i England og siden bosatte de seg i kjøbenhavn.I 1903 fikk de en gutt,han kaldte de Olav.Da han ble to år,var han kronprins.

(Dersom noen synes dette er litt artig,forteller eg gjerne resten av historien slik eg oppfattet den som tiåring - men i såfall vil eg gjerne ha respons fra dere der ute....Imellomtiden tar eg en pause)

Så kom tiden at Norge skulle ha ny konge.Så kom Frithov Nansen og spurte prins Carl.Så sa Carl at han var villig og ta imot Norges krone dersom de ville ha folkeavstemning.Så trodde Nansen at han skulle få prinsen til Norge uten avstemning,men det ville han ikke.Prinsen holdt på sitt.Han reiste ikke før han hadde fått folkeavstemning.

Så prøvde Nansen å lokke prinsen med Bjørnson og Michelsen.Så sa prins Carl - Forstår ikke hr. Nansen det at om 20 år så dør både Bjørnson og Michelsen og kanskje du heller ikke lever da.Hvordan går det da?Nansen visste at prins Carl var den mannen norskene trengte.12. og 13. november ble det holdt avstemning.Og 260000 nordmenn stemte for kongedømme og 70000 for repåublikk.Den 18 november 1905 ble prins Carl konge i Norge.Så ble det skudd salutt for den nye kongen i Akershus.Nå hadde kongen sagt ja og famelien skulle ha seg et nytt fedreland.

(Denne boka er MYE legre enn det eg har gjengitt her - eg vil i det som følger kun tilføye noen utsagn som eg syns er litt morsomme)

- Eg ser at det kommer ikke fram av innnholdet om NÅR og hvorfor prins Carl fikk navnet Håkon.Kan faktisk ikke huske å ha hørt det heller...

- Om kongens arbeidsoppgaver: " Kongens arbeidsdag som vanlig var å skrive,åpne fester og undertegne dokumenter" - he,he

- Om sport: "Kongen var også veldig glad i idrett.Han furet mye på ski".

- Etter krigen: "Alle barna roper hurra og svinger med flaggene.Om kvelden da kongefamilien skulle bile opp til slottet sto folk rundt i gatene og sang og svingte med flaggene"

- Om kongens død:" Så brakk kongen lårbeinet.Etter det var det sykesøstre som passet ham.Det ble hørt mange meldinger om at han ble sykere.Den 21.september døde kongen".

- Om begravelsen: "Det skulle være begravelse den 1. oktober.Det skulle være mange kongelige i begravelsen.Det var både menn og kvinner.Han fikk en krans fra de heime somskulle stå oppå kisten".


















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar