mandag 30. mai 2011

Velferd eller barnemishandling?

Eg ser ikke bort fra at mange i min generasjon kjenner seg igjen når eg husker skoleundersøkelsene på 50 - tallet :-)

Det foregikk en gang i året og hjemme hos oss starta det dagen før med SKRUBBING i balja både på langs og tvers.Mamma var nådeløs i forhold til renslighet - og sikkert vel og bra det!Negler ble saumfart og for sikkerhets skyld ble håret "løsket" for å forsikre seg om at vi hadde lus!!!!!!! Eg kan faktisk ikke huske at vi noensinne hadde det - men så ho sa - en kan jo aldri vite :-)

Etter runden i badebalja ble splitter nye underklær funnet fram.Undertrøye og eplenikkersa.Og SOM vi grudde oss.Vi måtte kle av oss i plenum og stå nede ved svartovnen ved veggen å vente på tur.Noen av oss jentene hadde fått litt antydning til bryst,andre ikke.Vi strevde hardt for å skjule hemmelighetene,men det var ikke lett.

Eg mener det var både lege og sykepleier der.Det var pirquet en dag i forveien og nå skulle det avgjøres om vi trengte sprøyte.Skrekk og gru.Noen av oss var lubne,andre tynne.Eg tilhørte siste gruppen.DA som nå og det ble ALLTID bemerket på disse dagene.
Eg måtte spise,sa de,men eg gjorde jo det.Ellers ble vi målt og veiet,og både syn og hørsel ble sjekket.Hvilket resulerte i briller som åtteåring for meg.Tror faktisk eg var den eneste som brukte briller på skolen dengang.Det positive var at eg måtte reise helt til Bodø for å få det ordnet.

Disse dagene var et mareritt.Eg var flau over å måtte stå der i undertøyet og eg følte at alle så på meg.Der var ikke bare ALLE skolens jenter samlet,men også foreldrene.Eg tror dette var ei pine for de fleste og at mange grøsser når de tenker tilbake på det.Eg skulle ha BCG vaksine og det var visst litt av en jobb.Det måtte tre mann til å holde meg har eg senere blitt fortalt.Sjøl må eg ha fortrengt det for eg husker det ikke.Men arret etter sprøya har eg enda.På låret.Utrolig at det ikke kunne løses på en bedre måte enn å la tre menn holde meg...Men det var FØR barnepsykologene sin tid.Dessverre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar