torsdag 19. mai 2011

Sykehjemmet

Sykehjem,gamlehjem,aldersboliger....det er ordene som blir brukt om dertil egnede bosted for mennesker som av ulike årsaker ikke klarer seg alene lenger.Det norske språket blir mer og mer fargerikt,men på enkelte områder er vi temmelig konservative!

Eg trur at folk med ulike "plager" ville ha hatt det bedre i annerledes boliger.Uten at ALDER blir brukt som et slags negativt fenomen.Vi blir faktisk eldre alle sammen.Men det betyr ikke at vi slutter å tenke!!!!!!!

Om eg skulle bli nødt til å flytte ville eg hatt et bokollektiv ala Tangerudbakken.Eg ville foretrukket å bo sammen med folk i ulike aldersgrupper.Eg grøsser bare eg hører ordet SYKEHJEM.Ser for meg en lang rekke med mennesker som har mistet håpet.Som kjører lydig i ei rekke med rulatorer bort til spisesalen når det er mat.Med ansikt som ingen når inn i lenger.Fordi da de kom på "hjemmet" måtte de bare innrette seg.Det er sikkert reformer av ulike slag også i denne sektoren.Bestemmelser som eg tviler på de involverte beboerne er med å planlegge.

Mitt forslag til verden er som følger:Kall det heller for bofellesskap e.lign.Sykehjem er bare så utrolig negativt.Og det er heller ikke sikkert at hele klientellet er "syke".Kanskje trenger de bare litt hjelp for å kunne avslutte livet på en verdig måte...

1 kommentar:

  1. Dette har vært Lurøy kommune sin politikk i mange, mange år. Vi har aktivt bygd opp bofellesskap i alle de største kretsene, og bygd ned sykehjemsplassene i kommunen for at folk skal slippe å bo på sykehjem. Her har alle sin egen leilighet med alt som trenges: Hvitevarer, kjøkken, bad og soverom.
    Alle enhetene har en fulltidsbemannet base, sånn at de som trenger det får den hjelpen de ønsker. De som klarer seg selv bestemmer sjøl over sitt eget liv. De fleste får også den hjelpen de trenger for å avslutte livet uten å måtte ”installeres” på sykehjem først. Etter hvert ser vi at flere av leilighetene leies ut til personer med et hjelpebehov uten spesifikt å gå under kategorien ”eldre”
    Når det gjelder navn er jeg enig i at man må tenke nøye gjennom det. Vi ar ett bofellesskap med navnet ”alder” i seg, resten er nøytrale.
    Irriterer meg grønn over Frp og dess like som maser om flere sykehjemsplasser i hver valgkamp. Lurøy har bevist at det er bofellesskap folk vil ha, og som er mange, mange tusen kroner billigere å drifte for kommune enn sykehjem.
    Dette ble et langt innlegg, men det engasjerer meg. Har lyst å avslutte med en uttalelse fra en beboer: ” Sjølsagt må vi betal. Vi bor jo på hotell med heimlaga kjøttkake i brunsaus og Mor Monsen tel ettermiddagskaffen kvar dag”
    Hilsen Marianne

    SvarSlett