onsdag 4. mai 2011

Kor e hammaren Edvard?

Eg trur sangen "Kor e hammaren Edvard" kom på midten av syttitallet og mange har nok et forhold til den på en eller annen måte.Det har også eg.

Da eg begynte på lærerskolen måtte vi velge hvilke fag vi skulle ha.Et av fagene eg begynte på var samfunnsfag,men lærerens fagplan engasjerte meg IKKE og derfor byttet eg til musikk i stedet.Ja - dåkk hører riktig - MUSIKK.Når det er sagt vil eg innrømme at eg er sikkert et av de mest umusikalske individene som har studert musikk på ei høgskole!!!!!!!

Eg dumpa inn i en allerede oppstarta klasse med 8 - 10 studenter.Første timen var KVINTSIRKELEN tema.Men sorry,hadde aldri hørt om den før og vet fremdeles ikke så mye om den nå heller..Men tro meg om dere vil,eg klarte å gjennomføre dette faget!

For å få godkjent faget måtte eg spille et instrument.Eg kunne ikke engang spille blokkfløyte.Men ok tenkte eg - artig å kanskje lære å spille gitar.Kjøpte meg en snerten sådan og var klar for å lære.Eg hadde en klok gammel lærer.Han fant fram lærebok og i den var "Kor e hammaren Edvard"? sentral.Eg øva og øva og øva.Men det var nesten like gale at eg kunne da ikke synge heller.Men akkurat DEN sangen,den sitt spikra i hodet mitt snart 25 år senere.

Dette er et utrolig vemodig minne.Fordi gitaren min ble bortlånt og ødelagt,eg kan ikke spille en tone med bare venstrehanda,musikklæreren min er død,det er også Jack Berntsen som laga sangen og SANGEN er det sikkert heller ikke så mange som minnes.Men EG fikk karakteren GODT i musikk - og eg LEVER enda...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar