tirsdag 17. juli 2012

LUKSUSPROBLEM eller...?

Er vi nordmenn onde? Nei - eg tror ikke det.Men vi har det sannsynligvis til tider FOR godt.Jens Stoltenberg hadde en strålende appell til folket i dag - og eg er så ening,så enig.Jada,det handler om mennesker som de siste dagene er blitt samtaleemne over hele landet.Noen fattige mennesker fra Romania som prøver å finne en løsning på hverdagen.

VI er opptatt av HVOR vi skal feriere.Vi reiser jorden rundt og har råd til å meske oss på utsøkte restauranter og det er jo bare fantastisk.At det er mulig.Personlig har også eg opplevd mange ferieturer til utlandet.Eg har sola meg med og uten BH,eg har ved et par (hm) anledninger fått for mye å drikke - eg har sikkert gjort mye som overraska de "innfødte".Men ALDRI har eg følt meg uønsket eller rettere sagt IKKE velkommen...

Eg er så heldig at eg er blitt kjent med en kvinne fra Romania som bor her i byen.Ho er verdens søteste og snilleste og ho har fortalt en del om hvordan det er i det landet ho kommer fra.Bestemora som har hatt hjerneblødning og ingen hjelp får verken til medisin eller annen hjelp.Foreldre som sliter - et land med ufattelig elendighet...

Eg sitter her i rullestolen som hjelpemiddelsentralen har skaffet meg,eg har gratis fysioterapi og de medisinene eg trenger.Eg har fullt utstyr av elektriske hjelpemidler som bidrar til at eg kan klare meg sjøl.Og eg har en relativt god pensjon.Eg trenger IKKE å flykte fra landet mitt i den hensikt å få et VERDIG liv.

Naboene henger rundt den etter hvert så berømte tomta.Målet er å finne noe som er negativt.De sier at barna er redde.Er det noe rart når voksne folk oppfører seg slik?Etter det eg har fått med meg er ankepunktet at trekkspillmusikk har forstyrret nattesøvnen.Til mennesker som har fått enda et LUKSUSPROBLEM.

4 kommentarer:

  1. Veldig, veldig enig Sylvia! Ikke at de som kommer kan ta seg til rette på hvilken som helst måte, men æ skjemmes av den måten romfolket har blitt omtalt og behandlet på den siste tiden.

    SvarSlett
  2. Godt skrevet Sylvia. Du e flenk. Takk for sist foresten, det var ei koselig stund vi hadde hos deg. Veldig glad for at vi tok turen. Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  3. "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv"....Det virker som vi er blitt så mette og velfødde i dette landet at vi ikke tåler å bli påminnet at fattigdom faktisk finnes. Heller ser vi ikke enkelmenneskene, vi ser ikke den gamle mannen, den eldre dama eller den vesle gutten; det vi ser er en stor masse som vi får beskrevet som skitten, uærlig og slu. Ja, jeg ville vel også vært skitten om jeg hadde vært henvist til en leir uten tilgang til dusj og sanitære anlegg." De trenger ikke komme hit", sier du..."hold dere i deres eget land". Vårt land vises fram i media som "landet med melk og honning", EU-landene har kriser nesten hvor du snur deg, men vi, vi deler et og annet kronestykke og roper, korsfest, korsfest....Det etiske og moralske ansvaret vi som medmennesker har diskuterer vi ikke...Vi skaper, som du er inne på Sylvia, redde barn.

    SvarSlett