søndag 21. april 2013

FERIE


Da eg vokste opp på femti/sekstitallet var begrepet "ferie" ukjent for de fleste på landsbygda.På Aldra var folk enten bønder eller fiskere.Noen hadde en kombinasjon av de to yrkene.Det var ikke noe som het "ferie - penger" heller og folk flest hadde ikke råd til slik luksus.Men vi leste nok om det i ukebladene...

Eg kan heller ikke huske å ha bodd på hotell på den tiden.Nei - ferie var noe "de andre" hadde.Og om sommeren var gjerne innbyggertallet doblet.Hos Grønbeck kom barna som var utflytta,på Gråstenteigen kom de fra Langevåg og Sila.På Fløtten kom Elri og Ole med fam og hos oss var det tanter fra Bergen,Ålesund m.m. og
ikke å forglemme Selnesfamilien som var på Aldra hvert eneste år. Sånn kunne eg ramse opp på stort sett hver eneste gård.

Eg husker at mamma sparte på godmaten til vi fikk besøk.Vaska og skurte hele huset.Mens ho egentlig hadde det travlere om sommeren enn det var hele året.Man skulle ta vare på gjestene for DE hadde jo FERIE..og du verden så artig vi hadde det.Levde leeeeenge på opplevelser og bekjentskap med "de andre".Feriefolkene.

På den tiden hadde vi ikke TV og knapt nok en skikkelig radio.Men Sverre på Nordheim og Terje på Nyheim hadde båndopptakere.Som vi fikk høre på når det passet eierne.Men vi var fornøyd bare vi fikk audiens til å høre LITT av musikken.Som vel for det meste kom fra Radio Luxembourg eller ønskekonserten!!

Sjøl var eg vel aldri på ferie i barndommen.Men eg var så "heldig" at eg trengte briller helt fra førsteklassen.DET innebar at eg fikk flere turer med hurtigruta til Bodø sammen med mamma.Og disse turene ble kombinert med å besøke slekt.Utover det var eg noen få ganger på Straumholmen og besøkte Rosa.Eksotisk.Den gangen JA.

I dag har begrepet "ferie" helt andre dimensjoner.Og eg er ikke så sikker på at det er BARE positivt.Kontakten med slekt og fam. unntatt de aller nærmeste er blitt betydelig dårligere.Pesonlig har eg knapt sett f.eks. mine tantebarn på årevis.For ikke å snakke om barna deres..DET synes eg er trist og også det å oppleve at nye slekter som etableres ikke er interessert lenger.Det er blitt så travelt.LITT fordi alle nå har ferie,men også litt for at holdninger hos oss mennesker har endra seg.Og DET er det neppe noen som kan forandre.

Eg er glad over å ha opplevd sommerdager på Aldra i barne - og ungdomsårene.Også eg har opplevd nye tider med annerledes ferier.Men det skal eg skrive om en annen gang....





2 kommentarer:

  1. Det er sant det du skriver, Sylvia. vi fikk også feriefolk på besøk, artig var det for oss ungene i hvert fall:)) Husker en tur vi tok da jeg va lita, mamma. pappa, de to eldre søstrene min og min yngre bror (det var før reste var født). I buss opp til Saltdalselva, en 8-10 mil kanskje, med spisstelt og heimellaga soveposa, svartkjel og mat. Et eventyr..en ferie..Jeg lå i teltet og hørte de store prate ved bålet, minnes det som noe godt og koselig..

    SvarSlett
  2. Ja Inger - vi var ikke så kravstore og hadde ikke behov for å være det heller....er virkelig GLAD over å ha opplevd andre tider :)

    SvarSlett