søndag 19. juli 2015

SÅNN ER DET BARE

Vi har alle våre små og store problemer.Fellesnevneren må vel være at problem er til for å løses.Heldigvis.

Eg leser på fb og eg snakker med folk (det siste gjør eg faktisk).Men det er primært via fb.Så takk Gud for at den finnes.Eg vet ikke hva eg skulle ha gjort uten den.Den kanalen til å møte mennesker.

De fleste har opplevd å være syk.Forkjølet,influensa,magesår,et beinbrudd o.s.v.Men det kan være plagsomt nok mens det står på.Og godt når det er over.

De siste årene har eg knapt hatt ei influensa.Men eg hadde hjerneblødning for snart 9 år siden.Som resulterte i at halve meg ble ødelagt.Når blødningen skjer på venstre side kommer ettervirkningene på
høyre side.Over natta blir du tvunget til å bli "venstrehendt".Det siste klarer en å leve med.Men dog er det plagsomt over tid i hverdagen.

Det er SMERTENE som følger med som er verst.FORDI de er konstant.Døgnet rundt.Måned etter måned,året rundt.Tenk hva du opplevde da du f.eks. hadde et beinbrudd.Jo det var vondt.Veldig vondt.Eg har f.eks. ikke vært ute å reist siden jeg ble syk.Utover i forbindelse med sykdom.Eg ser bilder og leser om dere som "lever livet" uten at det går inn på meg.Fordi eg er nødt til å skyve bort slike tanker.

Hva eg vil fram til.Det er enkelt.De smertene du hadde de første dagene etter beinbruddet,operasjonen eller hva det måtte være har eg hatt i snart 9 år.Uten pause.Men det er ikke DET som er verst.Neida.Det som SVIR er de gangene eg møter manglende forståelse.Til dels fra mennesker eg har hørt på som har hatt forbigående smerteproblem.

Eg skriver ikke dette for å få sympati eller "medfølelse".Eg trenger INGEN av delene.Men eg trenger noe helt annet.Det heter FORSTÅELSE.Fordi den den fysiske smerten du følte da du brakk en finger eller noe annet for flere år siden har eg PERMANENT.Døgnet rundt.Men heldigvis finnes det piller som hjelper meg til å sove om natten.

Alle mennesker trenger et nettverk.Også vi som lever med konstante,stabile smerter.Og eg kan skrive under på at vi også er i besittelse av noe annet.Det heter FØLELSER.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar