søndag 5. februar 2012

Han -,ho - og intetkjønn

Det norske språket er ikke like lett å lære for alle.Og det er forståelig!

Vi bruker f.eks.endinger alt etter hvor i landet vi kommer fra.
Eplet er intetkjønn,mens pære er hokjønn og appelsinen er forsyne meg hankjønn.Dette er fenomen som er en selvfølge for oss som har fått det inn med morsmelken,men ikke for utlendinger som strever med norkkurs!!!!!!!!

Vi sier/skriver et eple - punktum.Eplet er og blir et intetkjønn.
Vi bruker både ei og en pære alt etter dialekt.Altså er pæra både ho - og hankjønn.
Appelsinen er og blir et hankjønn.Ei eller et appelsin blir feil.

Nå er eg (desverre) ikke språkforsker og det er vel neppe noen av arten som leser bloggen min.Men kunne vært artig om noen der ute kan fortelle MEG hvorfor f.eks.det er så komplisert å omtale EN frukt...

Eg vil avslutte dette puslespillet med EN sviske.Den kan aldri bli annet enn et hankjønn!!!!!!!!!!!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar